MTA ALUMNI programok 2024-ben

MTA ALUMNI programok 2024-ben a Kaposvári Táncsics Mihály Gimnáziumban

           1.2024. február 21. szerda Saly Noémi előadása a 12. évfolyamnak Kávéházak: a polgárság napköziotthona témakörében

Saly Noémi

Irodalom- és Budapest-történész, helytörténeti írások szerzője, rádió- és tévéműsorok gyakori és népszerű szereplője, a Nagy Budapest Törzsasztal egyik alapítója.

Legfontosabb témája a kávéháztörténet – ahogy ő maga meghatározza: „a régi budapesti élet elbűvölő esszenciája”. Bármennyire szereti is Budapestet, Podmaniczky Frigyessel ellentétben szereti elhagyni szeretett városát, nagy utazásokat tett szinte minden távoli földrészen.

1974-ben érettségizett a budapesti Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban. Tanított középiskolásokat, tizenkét évig a Szegedi Tudományegyetemen francia irodalmat. A Soroptimist International Budapest klub alapító tagja (1990), a Magyar Kávéház Alapítvány elnöke (1996–2009), 2004 óta az újraindított Budapest folyóirat olvasószerkesztője. 2007-ben a Podmaniczky Páholy szóvivőjévé választották. A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban dolgozik. 

"Ez mindig úgy van, hogy a kávéházaknak, sőt általánosságban a vendéglátóhelyeknek kell hogy legyen egy lelke – aki néha a tulajdonos, néha a tulajdonos felesége, egy főpincér… Kell hogy legyen egy olyan sugárzó, vonzó, nagyon tehetséges és nagyon szakértő valaki, aki miatt az a hely népszerűvé és felkapottá válik. Minden irodalmi kávéház esetében vissza lehet vezetni, ki az a személy, aki miatt az a kávéház olyan jól működött, és irodalmi kávéházzá lett.

Ugyanakkor a kávéházat az írók, költők nem bírták eltartani, nemcsak mert kevesen voltak, hanem mert fizetés- és hitelképtelenek is. Persze akadtak felkapottabbak, gazdagabbak, akik mindig állták a fogyasztásukat, sőt a barátaikét is – például Molnár Ferenc vagy Heltai Jenő (bár fiatal korukban még ők sem feltétlenül). A „nyomorgó művész” egy romantikus toposz. Petőfi nagyon szegény ember volt, Jókai nagyon jómódú. Mindenesetre az író, a művész, ha bizonytalan vagyoni helyzetű, ha nem, be tudja vonzani azt a fizetőképes polgárt, aki utána el tudja tartani a kávéházat, a kávést, aki ebből kifolyólag el tudja tartani a rászoruló írót, költőt."

12. évfolyamos tanulóink nagy érdeklődéssel voltak az előadás iránt, mert tanulmányaik során megismert írók, költők szerepeltek más megközelítéssel az előadásban.

 

 

.

  1. 2024 március 13 :Dr. Pintér Ferenc előadása matematika témakörben az emelt matematika képzésben résztvevő diákoknak, az előadó a magyarországi középiskolai matematika tanítás egyik legnagyobb alakja, az Erdős Pál iskola egyik alapítója, vezetője

Dr. Pintér Ferenc

 

Beosztás
gimnáziumi tanár

Születési adatok
Csurgó, 1949. július 3.

Végzettség
matematikai egyetemi doktor, 1983

Munkahely
Batthyány Lajos Gimnázium
Nagykanizsa, Rozgonyi u. 23.
Pannon Egyetem
Veszprém, Egyetem u. 10.

 

Díjak

  • Miniszteri dicséret (1997.)
  • Beke Manó Díj 2. fokozat (1992.)
  • Magyar Matematika Oktatásáért (Graphisoft díj) (1999.)
  • Magyar köztársasági Arany érdemkereszt (2005.)
  • Kiemelkedő Matematikai Tehetséggondozásért (2006.)
  • Rátz Tanár Úr Életműdíj (2006.)
  • Tehetségek Szolgálatáért Életműdíj (2011.)

Szakmai tevékenységek

  • 1978- Nemzetközi Matematikai Diákolimpiai Területi szakkör vezetője
  • 1987- BJMT Oktatási Bizottsági tag
  • 1976- BJMT Zala Megyei elnöke
  • 1992- OKTV Matematika I. Bizottsági tag
  • 1993- Zalai Matematikai Tehetségekért Alapítvány titkára
  • 1996- Kangourou sans frontieres versenybizottság magyarországi képviselője
  • 1996- Nemzetközi Kenguru Matematika Verseny szervezése és lebonyolítása
  • 2001- Erdős Pál Matematikai Tehetséggondozó Iskola igazgatója
  • 2006- BJMT Oktatási Szakosztályának alelnöke
  • Kutatási terület: Matematikai tehetséggondozás
  1. 2024 április 25-én tartott előadást prof. Dr. Kovács Norbert klinikai igazgatóhelyettes, egyetemi tanár, aki a Parkinson-kór kezelésének legelismertebb művelője hazánkban és világhírű professzor, kutató

Dr. Kovács Norbert 

A Pécsi Tudományegyetem Neurológiai Klinika habilitált egyetemi tanára. Kaposváron születtem, három gyermek édesapja. 2002 óta dolgozik a Pécsi Tudományegyetem Neurológiai Klinikán jelenleg klinikaigazgató-helyettesként. A mozgászavarok területén végzett műszeres és klinikai vizsgálatai alapján szerezte meg a Ph.D. és a habilitált doktori fokozatot.

Gyógyító orvosként és egyetemi oktatóként a neurológiai betegségek széles spektrumával foglalkozik. Parkinson-kór, disztónia szindrómák és remegések (tremor szindrómák) kivizsgálása és gyógyszeres kezelése mellett a mély agyi stimulációs és levodopa/carbidopa intesztinális gél (Duodopa) kezelés beállítását is végzi. Fejfájás, derékfájás, nyaki gerinctáji fájdalom, szédülékenység, agyi ér betegségek (stroke), bizonytalan eredetű eszméletvesztések, epilepszia, feledékenység, demencia, neurológiai eredetű vizelési zavarok kivizsgálásával és kezelésével is foglalkozik. Előadásában az orvosi, kutatói életpálya bemutása volt a legfőbb célja, illetve a tudomány legújabb eredményeiről beszélt, melynek következtében korábban egyáltalán nem gyógyítható betegségeket is szinten lehet tartani. Gimnáziumunk orvosi pályára készülő diákjai nagy figyelemmel kísérték előadását.

  1. Professzor Dr Kollár László 2024 április 25-én tartott előadásásban rendhagyó módon életútjáról beszélt. A Táncsics Gimnáziumból indulva jutott el az MTA tagságig, a kutatói munkásságáig

Dr. Kollár László

1979-ben szerzett vegyész diplomát a mai Pannon Egyetemen, majd 1987 és 1996 között végig járta a ranglétrát és egyetemi docens kinevezést kapott. Doktori fokozatát a Magyar Tudományos Akadémia Petrolkémiai Tanszéki Kutató Csoportban szerezte meg 1982-ben. Egy évet töltött a svájci Eidgenössische Technische Hochschule-n (Szövetségi Műszaki Főiskola). 1997 óta a Pécsi Tudományegyetemen tanszékvezető egyetemi tanár, valamit 1998 és 2001 között természettudományi kar dékánja. 2016-ban a Magyar Tudományos Akadémia levelező, 2022-ben rendes tagjává választották.

Idézünk az előadásból:

„A különböző homogén katalitikus reakciók – a hidrokarbonilezésektől a keresztkapcsolási reakciókon át a gyűrűzárásokig – nagymértékben bővítették a szintetikus kémikus eszköztárát. Ma már e reakciókat senki sem tekinti csupán valamiféle intellektuális játéknak, mint ahogy az pályám elején még gyakran megtörtént. Az átmenetifémek koordinációs kémiájának – és különösen az átmenetifém-organikus vegyületek tulajdonságainak – alaposabb megismerése, a kezdeti félelmek legyőzése olyan csodálatos reakciókkal ajándékozott meg bennünket, amelyek a legváltozatosabb termék-családok szintézisében is megkerülhetetlenek.

Ezúttal döntően a szupramolekuláris kémia egyik ígéretes vegyületcsaládjára, a 2-metilrezorcinból felépíthető kavitandokra koncentrálok. A tárgyalni kívánt konkrét részterületek a következők:

Ezúttal döntően a szupramolekuláris kémia egyik ígéretes vegyületcsaládjára, a 2-metilrezorcinból felépíthető kavitandokra koncentrálok. A tárgyalni kívánt konkrét részterületek a következők:

  • többemeletes befogadó molekulák felépítése nagy hozamú hagyományos és homogén katalitikus reakciók kombinálásával; újszerű struktúrák szintézise a molekuláris „tálaktól” a „zsákokig”;
  • váratlan kemoszelektivitású („tetra-szelektivitású”) palládium-katalizált aminokarbonilezési reakciók;
  • hidroformilezési reakciók a felső peremen sztirol szerkezeti egységet tartalmazó kavitandokkal;
  • királis és nagy vízoldhatóságú kavitandok szintézise;
  • a kavitandok mint molekuláris csomagolóanyagok: „gazda-vendég” kölcsönhatások.

            Kutatási területe a homogén katalízis, koordinációs kémia, átmenetifém komplexek szintézise és jellemzése, platina-katalizált hidroformilezés, szteroidok funkcionalizálása.

  1. 2024 február 23: dr. Guld Ádám előadás generációk és médiahasználat címmel főleg kollégáink részére adott nagyon sok muníciót a következő évekre. A kutató a PTE-n zajló kutatásainak és nemzetközi kutatócsoportjának legfrissebb eredményeit ismertette

Dr. Guld Ádám

Elmagányosodó, mégis trendszetter, azaz divatot teremtő generáció a Z. Kattintásaikkal meghatározzák a társadalmat, ám ennek hatására a korosztályos szakadékot is növelik. A történelem egyik legellentmondásosabb nemzedékét kutatva Guld Ádámra, a Magyar Tudományos Akadémia Bolyai János Kutatási Ösztöndíjas kommunikációs szakértőjére és a pécsi egyetem habilitált egyetemi docensére nem kisebb feladat hárul, mint az egyre inkább széthúzó világban megtalálni a régen elveszettnek tűnő kapcsolatot. Vissza lehet állítani az omladozó hidakat ma, amikor ahányan vagyunk annyiféleképpen gondolkodunk a közösségimédia jelenlétről, munkáról, helyesről, helytelenről és az életről úgy általában? A Neumann János Számítógép-tudományi Társaság eWeekdays Szakosztályának és a médiaoktatással, kutatással és tehetséggondozással foglalkozó Media Quarter Association alapítója lelepleztei hogyan változik meg a viszonyunk a szexhez és a kapcsolatokhoz a digitalizáció hatására és tükröt tart nekünk a médiafogyasztásainkkal kapcsolatban. Guld Ádám előadása azonban nem csak a GenZ-nek szólt, hanem mindenkinek, aki jobban szeretné érteni a jövő generációját.

  1. 2024 június 5-én Takács Kristóf: Orvosi robotika alumni előadása zajlott a biológia, informatika és matematika emelt szintű képzésben résztvevő diákoknak prof. Dr. Haidegger Tamás képviseletében

Takács Kristóf Phd hallgató, tudományos segédmunkatárs az Óbudai Egyetemen

Az elmúlt évtizedekben a technológia rohamos fejlődése új távlatokat nyitott meg az orvostudományban. Ezek az innovációk lehetővé teszik a betegellátás minőségének és hatékonyságának jelentős növelését, az orvosi beavatkozások pontosságának finomítását és a megelőzés és gyógyítás folyamatának az emberközpontú újratervezését. A konferencián külön figyelmet fordítunk arra, hogy bemutassuk az orvoslás és technológiai kölcsönös kapcsolatát: hogyan segíthetik a technológiai fejlesztések a korai diagnózist, a precíziós terápiát és a személyre szabott orvoslást, illetve hogyan katalizálják az orvosi kihívások a technológiai fejlődést. Az előadó bemutatta kutatócsoportjuk hazai és nemzetközi eredményeit

  1. 2024 június 12: MTA ALUMNI előadás az ételallergiákról minden diáknak a tornacsarnokban Dr. Soós Gabriella

Dr. Soós Gabriella

Első diplomáját a szolnoki campuson szerezte kereskedelem szakirányon. Ezt a Pénzügyi és Számviteli Kar követte, ahol szakközgazdász képesítésre tett szert. A Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Karán jogi szakokleveles közgazdász lett, ezt követően a tanári diplomáját a Corvinus Egyetemen szerezte. 2009 óta tanít a felsőoktatásban, előtte ipari nagykereskedelem területén dolgozott, illetve középiskolában tanított. A disszertációja témája a funkcionális élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói attitűd volt, a fogyasztói magatartás azóta is fő kutatási területe. A Magyar Közgazdasági Társaság Kereskedelmi Szakosztályának és Heves Megyei Szervezetének elnökségi tagja, titkára. 2019-ben megkapta a társaság Közgazdász Díját. Az ELTE-n közgazdaságtant tanít.

A válság kezelésének hatékony eszköze lehet az innováció, amely várhatóan a kereslet növelését célzó új termékek fejlesztésére összpontosít. A civilizációs betegségek növekvő száma, a rohanó és mozgásszegény életmód, valamint túlmodernizált világunk mind hozzájárulnak a lakosság egészségtelen mindennapi tevékenységeinek ösztönzéséhez. Nem meglepő, hogy az egészségtelen életmódból adódó megbetegedések száma rohamosan növekszik. Hippokratész még az ie 5. században is kijelentette, hogy minden, amit eszünk, hatással volt testünkre. Úgy tűnik, hogy a század fogyasztói újra felfedezik ezt az ősi igazságot, mert az egészségtudatosság szerepe növekszik, bár meglehetősen lassan. A fogyasztók egy csoportja már elkezdte keresni az olyan élelmiszereket, amelyek fogyasztása hasznos, vagy legalábbis nem káros a szervezet működésére.

  1. 2024 november 20: dr. Zacher Gábor előadása 400 diák előtt a drogokról hatásukról a legfontosabb biológiai és pszichikai hatásukról

Dr. Zacher Gábor

Veres Pálné Gimnáziumba járt. Elsőre nem vették fel az orvosi egyetemre, ezért előbb állatgondozónak ment. Utána műtősfiú lett az egyik koraszülött-osztályon, ő tisztította az inkubátorokat. Az egyetem és a kórház mellett pedig folyamatosan mentőzött, 18 évig mentőtisztként, majd mentőorvosként vonult a betegekhez, mert mindig is érdekelte a sürgősségi ellátás, ahol azonnali döntéseket kellett hozni. A Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Karán 1986-ban végzett.

1998-ban került a Honvédkórház baleseti sebészetéről a Korányi Intézetbe, ahonnan megszervezte az országos toxikológiai ellátást és 2013-ig a Péterfy Sándor Utcai Kórház-Rendelőintézet és Baleseti Központ klinikai toxikológiai osztályának főorvosa volt. Működése alatt e kórházi részleg nemzetközi elismertségre tett szert. Valószínűleg ezért hivatkoznák rá előszeretettel a médiában toxikológusként (ami egy szakgyógyszerészi ráépített szakképesítés Magyarországon, vagyis hivatalosan kizárólag e szakképesítéssel rendelkező szakgyógyszerész végzettségűekre lehetne használni ezt a megnevezést).[3] Évente körülbelül kilencezer embert kezelnek különféle mérgezések és függőségek miatt, legtöbbször öngyilkosokatalkoholmérgezett és drogtúladagolásban szenvedő pácienseket láttak el.

A gyerekeinket arra kell felkészítenünk, hogy jól tudjanak dönteni, amikor egy buliban szerrel kínálják őket. Vajon milyen példát mutatunk nekik? Mi tudunk nemet mondani? – figyelmeztetett előadása kezdetén. Mint mondta, nekünk, szülőknek könnyű volt annak idején nemet mondanunk, hiszen a mi fiatalkorunkban nem volt ilyen egyszerű tudtamódosító szerhez jutni, mint ma.

Hogy megértsük, milyenek a gyerekeink, bemutatott egy vizsgálatot, mely 1986 óta ötven országban négyévente az iskoláskorú gyerekek körében az egészségükkel kapcsolatos magatartást monitorozza. Magyarországon ezt a felmérést, melynek keretében országszerte minden társadalmi rétegből kérdeznek fiatalokat, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kara égisze alatt végzik.  Minden negyedik fiatal dohányzik, és kipróbálja az újfajta technológiájú, sokszor illegális dohánytermékeket is. A 16 éves magyar fiúk és lányok európai szinten élvonalban vannak alkoholfogyasztás és lerészegedés terén, az alkohollal sokan már 5. osztályosként megismerkednek. A kábítószerek közül a kannabiszt (marihuána) 17 százalékuk kipróbálta, de gyógyszert is sokan szednek, amiben a szülők rossz példája erősen megmutatkozik. Tiltott szereket a 18 év alattiak ötöde kipróbált, ami bizonyítja, hogy a tiltással nem lehet megfelelő eredményt elérni. A középiskolás tanulók 45 százalékának volt már szexuális kapcsolata.